ЛЮБОПИТНО

Първият елмобил на Skoda е камион за бира

22 Юни 2020 • ЛЮБОПИТНО • Автор: Йордан Луканов
Първият елмобил на Skoda е камион за бира

Шкода по право може да бъде определен като един от най-старите автомобилни производители в света. Историята на марката започва през 1895 г., като производителят още от първите си години експериментира с електричество и други алтернативни видове гориво.

Например, първият бензо-електрически модел в гамата на чешката марка се появява през 1908 година. Тогава основателите на бренда - Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент, се обръщат за помощ към инженера и изобретател Франтишек Крижик. Именно той проектира трамвайната система в Прага, действаща и до днес.

Крижик взима за основа готовия прототип Skoda Type E и построява уникална система с използване на бензинов двигател. ДВГ произвежда електричеството, което управлява транспортното средство чрез елмотор.

Независимо, че подобна конструкция е твърде несъвършенна, тя дава на инженерите тласък да се движат в това направление. Фактически, става дума за хибриден автомобил Skoda, в който ДВГ влиза в качеството на генератор - добре популярна и днес система.

През 1938 г. Skoda построява електрически камион за бира, който обезпечава доставката на продукцията от пивоварната в Пилзен в градските барове и ресторанти. Да премине на електрическа тяга марката е принудена във връзката с проблемите с доставка на нефт в навечерието на Втората световна война.

Заводските записи свидетелстват за това, че електрическият камион се е използва в протежение на много година. Неговата товароподемност е съставлявала до 3 тона бира. Независимостта от доставките на нефт се е обезпечавала от оловно-киселинната акумулаторна батерия, интегрирана в шасито.

19 г. преди това, през 1919 г. инженерите от Skoda построили камион задвижван от дървесен въглен. Голяма дървена горелка е била поставена в задната част на конструкцията. Тази идея се е оказала обаче прекалено сложна за производство.

Към нея са се върнали в края на 30-е и началото на 40-е години на миналия век. Инженерите на компанията са успяли да внедрят генератор за дървесен газ, който би могъл да преобразува дървесината и дървесния въглен в газ за задвижване на двигателя с вътрешно горене. През 1942 г. са били построени няколко прототипа Rapid с вграден дървен газов преобразувател в предната броня.

През 1992 г. чехите изграждат елетрическа версия на Skoda Favorit - Eltra 151. Проектът е финансиран от швейцарски магнат, който е планирал да продава елмобила из цяла Европа.

Eltra 151 е задвижвана от елмотор за 21 к.с., захранван от четиринайсет шестволтови оловно-киселинни акумулатора (190 Ач), и скоростна кутия от базовия модел. Запасът на преход на елмобила съставлява е между 64 и 97 км, а максималната скорост е 80 км/ч. Батерията се е зареждала от обикновена битова розетка.

По-късно излиза Skoda Eltra 151 в конструкция пикап, поръчана от същата швейцарска компания. Продажбите на електрическото возило са организирани по цял свят, включително Калифорния. Девет от тях пък са доставени в пощенската служба на Чехия и са използвани успешно в течение на няколко години.





Затвори

Научете всичко! Бъдете първи!

Кликнете на бутона "Харесва ми"!