НОВИНИ

Продажбите на гуми в България са намалели с 30 процента

04 Март 2021 • НОВИНИ • Автор: Кирил Стойков
Продажбите на гуми в България са намалели с 30 процента

Пазарът на гуми за пътнически автомобили и микробуси в България през 2020 г. е намалял с 29,8 процента в сравнение с 2019 г. В същото време продажбите на летни гуми са спаднали с 31,3 процента, на зимни гуми с 29,5 процента, докато продажбите на всесезонни гуми са най-малко засегнати от ситуацията с коронавируса, така че са спаднали само с 11,4 процента.
Ако резултатите в България се сравнят със страните от региона, очевидно е, че тенденцията за намаляване на продажбите е налице и в Сърбия, където има спад на пазара съответно с 16 процента спрямо 2019 г. Тази тенденция за намаляване на продажбите е засегнала и целия Европейски съюз, където пазарът на гуми е спаднал с 12,1 процента в сравнение с 2019 г. Разглеждайки продажбите по категории, пазарът на летни гуми е намалял с 12,1 процента, на зимни гуми е намалял с 18,5, но пазарът на всесезонни гуми се е увеличил с 6,7 процента.

Цифрите за предходните десет години са променливи, като има периодични възходи и спадове. Справка с данните от изминали години показва, че пазарът на гуми в България е нараствал между 2012 и 2017 г., като от 2017 г. насам постоянно намалява.

При разглеждане на отделните категории в случая на летните гуми данните показват, че продажбите на гуми за пътнически автомобили през 2020 г. са намалели с 31 процента, на гумите за джипове с 30,4 процента, докато продажбите на гуми за микробуси са спаднали с 35 процента в сравнение с предходната година.

Според същите данни, разглеждайки размерите на гумите, можем да видим, че всяка инчова категория до 19-инчовите гуми е спаднала с повече от 20 процента, като същевременно намаляването е доста драстично в сегмента на по-малките размери (15 инча и надолу), където е повече от 40 процента.

Пазарът на зимни гуми е намалял с 29,5 процента в сравнение с 2019 г. Това намаление е среднопретеглена стойност от 29,6 процента намаление на гумите за пътнически автомобили, 26,4% намаление на гумите за джипове и 31,8 процента намаление на гумите за микробуси. Като разглеждаме размерите в инчове, можем да кажем, че продажбите на двата най-важни размера на пазара (15 и 16 инча) са намалели с 36,1 процента и 31,9, но всяка инчова категория между 13 и 20 инча е загубила най-малко 20 процента от обема на продажбите си.

Пазарът на всесезонни гуми е спаднал с 11,4 процента през 2020 г. поради спада от 13,1 на гумите за пътнически автомобили и 14,5 на гумите за джипове. Реализираният обем продажби на гуми за микробуси е с 13,1 процента повече в сравнение с 2019 г. Анализирайки разделението на инчове, не можем да установим ясна тенденция, тъй като загубата от продажби е между -8,5 процента и -48,5. Ако трябва да споменем трите най-важни категории инчови размери – 14, 15 и 16 инча, загубата е съответно 17,7, 48,3 и 38 процента.

Поради влиянието на COVID-19 се наблюдава спад в продажбите на нови превозни средства, но също така в използването на автомобили като цяло. Това допълнително доведе до спад в пазара на гуми.

„2020 година беше особена година във всички аспекти, тъй като пандемията прибави допълнителна несигурност в света. Адаптирахме се добре, въпреки че пиковете на здравната криза съвпаднаха с двата основни пика през годината за гумената индустрия и това нямаше как да не се отрази на резултатите. Спадът беше очевиден не само на местно ниво, но също в регионален и европейски аспект. Като цяло все още можем да видим, че атмосферните условия и местното законодателство играят важна роля, когато става въпрос за отношението на хората към гумите, но също така е важно да се отбележи, че в днешно време хората са много по-осъзнати относно факта, че тези четири кръгли неща са единственото нещо, което свързва техните превозни средства с пътя. Всесезонните гуми все повече се превръщат в решение за определен тип шофьори и среди, въпреки че все още можем да видим, че повечето самосъзнателни шофьори, които изминават значително количество километри всяка година, разбират значението на това да имат гуми, които са създадени или за летни, или за зимни условия“, посочи Вилмос Токаджи, ръководител продажби за Югоизточна Европа в Continental.





Затвори

Научете всичко! Бъдете първи!

Кликнете на бутона "Харесва ми"!